۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 371265

بحران آبی در استان‌های کشور حدود ۱۵ سال است که شدت یافته؛ هرچند باتوجه به افزایش بارش‌ها و تدابیر در نظر گرفته شده طی دو سال اخیر تعداد استان‌های درگیر این بحران کاهش یافت و ۲۴۶ شهر از تنش آبی خارج شدند، اما همچنان ۳۰۱ شهر با تنش آبی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

تنش آبی جامانده در ایران

به‌گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، پیشتر هفت شهر کرمان، همدان، اصفهان، مشهد، بوشهر، بندرعباس و شیراز در سال جاری به عنوان شهرهای مواجه با بحران آب معرفی شده بودند اما بارش های به نسبت مناسب اخیر سبب شد تا شهرهای همدان و بندرعباس از این لیست خارج شوند و حداقل در سال 1395 مشکل بحران آب نداشته باشند، اما همچنان در حوزه آبریز فلات مرکزی که اکثر شهر‌ها، دارای تنش آبی هستند با مشکلات کاهش بارندگی و تنش آبی مواجه هستیم.

مشکل اصلی در این شرایط مواجه شدن با کمبود آب در زمان اوج مصرف است، به طوری که در برخی مناطق حتی تا 1.5 برابر میانگین روزهای گرم سال آب مصرف می شود و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته 301 شهر کشور در تابستان آینده و اوج گرما با شرایط تنش آبی رو به رو هستند که این مساله به معنای سر به سر شدن میزان تولید و مصرف آب است.

این در حالی است که سال گذشته 547 شهر دچار بحران آبی بودند اما امسال به 301 شهر کاهش یافتند و این کاهش به معنای شرایط مساعد نیست بلکه تنها اوضاع کمی بهتر شده اما حقیقت این است که کشور همچنان درگیر بحران آبی است.

بحران آن در ایران آنقدر گسترده شده که در شرایط فعلی بیش از ۸۰ درصد از آب تجدیدشونده در مصرف می‌شود و این در حالی است که اگر کشوری بالاتر از ۶۰ درصد آب تجدید شونده خود را مصرف کند در مرحله بحران آبی قرار گرفته است!

همچنین در شرایط فعلی کل آب‌های استاتیک کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب است که 300 میلیارد از این میزان آب شور و 200 میلیارد آن هم آب شیرین فراگرفته و در این زمان بیش از 140 میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است؛ علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.

از سوی دیگر 600 دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار گرفته که این‌ها حاکی از قرمز شدن شرایط آبی کشور است، شرایطی که باید هرچه زودتر ساماندهی شود در غیر این صورت نتایج ناگواری را به همراه خواهد داشت.

شرایط فعلی کشور به‌گونه‌ای است که حل بحران آب تنها با تدبیر و عمل یک وزارتخانه تحقق نمی‌یابد و باید برای گذر از این موضوع شرایط کشور را هموار کرد در غیر این صورت تعداد شهر‌های دارای تنش آبی نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه تفزایش هم خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.